Monday, January 6, 2014

HOW TO BECOME ROV TECHNICIAN


Lama dah orang posting soalan tu tidak berkesempatan nak menjawab. Aku cuba menjawab secara umumlah kan. Semua pekerjaan professional ini mesti ada badan yang menyeliakan, sama jugak dengan ROV ni so kita biasanya merujuk kepada The International Marine Contractor Association  aka IMCA Guideline.

1. IMCA requirement
Boleh refer to IMCA C 005 latest revision seperti di bawah. Mestilah start dengan Grade II dan kemudian upgrade jadi Grade 1 kan.

Kalau diperhatikan untuk menjadi ROV Technician entry level kita kena meet requirement seperti yang digariskan dalam IMCA R 002. Photo bawah ni rupa document tersebut;
Untuk technical requirement setiap individu yang berminat mestilah mempunyai minimum, salah SATU daripada tiga yang di bawah;

Selain itu candidate jugak mestilah mempunya SEMUA quality seperti di bawah ini;
Bila ada semua di atas boleh lah mencari krusus ROV Familiarisation Basic Introductory Module yang dikendalikan oleh pusat latihan yang diiktiraf IMCA. Biasanya ROV pilot Malaysia sekarang ini ke Philippines untuk attend training. Reason yang biasa aku dengar sebab lebih murah compare yang ada di Singapore.  Pusat latihan tersebut dikendalikan oleh Subnet Services.
Perasan kan ada kos yang perlu di bayar. Ini terpulang ada company yang recruit orang untuk jadi ROV Trainee, mungkin kerana mahu menyedikan pelapis ataupun kerana keperluan contract mereka dengan O&G company, sebagai contoh antara added value yg PETRONAS masukan dalam contract apabila reach certain milestone company kena traine local personnel. Jika ini so company bayar kalau tidak bayarlah sendiri. Tips kat sini ialah cari company yang buat business ROV di Malaysia dan mulalah menghantar resume.

Selain itu berganung kepada keperluan O&G operator, ada yang mahukan ROV Tech melengkapkan High Voltage Trainig Course, First Aids  etc. Antara supplementary courses yang ditawarkan.

Sudah itu carilah kerja dan biasanya pada permulaan memang susah untuk menembusi pasaran professional offshore ni sebab nama kita belum dikenali tetapi selepas beberapa ketika insyaAllah banyak job menanti. Biasanya pengalaman min 2 sehingga 5 tahun telah ditetapkan oleh Client so usahalah jadi ROV Tech Trainee dahulu. Jangan lupa networking jugak.

Oklah harapan aku semua info di atas mampu menjawap soalan orang yang bertanya ini. Dia malu tidak mahu dikenali, anonymous.

3 comments:

  1. Terima kasih tuan sbb sudi buat entri pasal bnda ni.sy sebenarnya masih mencari tempat yang boleh ambik kursus rov ni.berdasarkan gambar yang tuan post yu nampak macam dekat website subnet.

    ReplyDelete
  2. hehe...god luck aall rov tilot malaysia..

    sama sama jage market dan menghormati senior otai..

    ReplyDelete
  3. salam abg2 sume..cmne sy nk mulakn dlm course ROV ni..sbb sy tol2 minat..bpe total kos dlm rm ye?skunk sy jalan keje NDT inspector..hope abg2 sume dpt bntu sy..

    ReplyDelete