Saturday, January 21, 2012

Labuan

0900,18.01.2012 naik flight MH 2608 Kuala Lumpur - Labuan. Flight penuh sebab connecting flight ke Kota Kinabalu. Seat pun tak boleh tukar, dapat seat 7A, tapi tak ada tingkap. Sama flight dengan Bobo dan Zamri.

1130 - Sampai Labuan terus kami ke Asian Supply Base (ASB) tengok load out activiti untuk kapal Allied Jane. Mereka load out mattress untuk SBO underwater. Poor planning sebab mattress dah sampai kat quayside tapi preparation untuk sea fastening belum selesai. End up lorry dah standby tepi tu since 1000hrs.
  Vessel Allied Jane 

Seterusnya pergi lunch dan check-inn Hotel Dorsett pulak. Plan check inn 18.01.2012 check-out 22.01.2012 sebab lepas tu naik kapal pulak.

Ohh yee dalam bulan ini kali kedua aku ke Labuan sebab kami plan nak execute installation phase 1 untuk project Kanowit iaitu installation 2 PGB dan 2 Xmas Tree (XT). Plan nak guna vessel Harvilla Harmony (HH) yang sekarang under long contract with Shell. Ikut plan Shell tak ada activiti untuk period yang kami nak gunakan dan Shell boleh off hire kepada kami so mereka tak perlu bayar stand by. Tapi project Murphy ada probelm dengan XT mereka so mereka nak gunakan Harvilla Harmony untuk retrieve, repair dan install balik XT tu. Oleh kerena ada delay Shell nampaknya tidak mahu lepaskan HH sebab mereka pun ada  2 lagi jumper nak kena install.
Vessel DP2 Harvilla Harmony

Our management decided hantar surat kepada installation contractor kami, Subsea 7 untuk reject proposal mereka guna HH. Sebagai option kami sekaran akan gunakan vessel Southern Ocean(SO).
Vessel Southern Ocean

Sekarang SO sailling dari Singapore ke Labuan. Plan masuk birth 10/11 pada hari Ahad 22.01.2012. Load out, sea fastening dan sail away to location on the same day.

Hopefully semuanya as per plan.

No comments:

Post a Comment