Sunday, November 21, 2010

Kenapa?

Aku agak tertarik dengan tulisan Dr.Kamil dalam blognya bertajuk kenapa? Dia menegur secara sinis orang kita yang sering bertanya kenapa daripada bertanya bagaimana saya boleh membantu?
Sebenarnya situasi yang sama berlaku di office aku. Bosses lebih suka bertanya kenapa? Expectation management kita dah cover semua sampaikan semua orang berfikir senang sungguh menjadi boss sebab hanya perlu bertanya KENAPA/WHY. Susah sangat ke nak sharing how to solve the problem/issue. Aku sampai cakap terang-terang dengan manager aku masa mid year evaluantion, "I'm sick of handling management expectation as management also do not have clear direction".

Aku tahu tak bagus untuk kerjaya aku kalau terlalu berterus-terang sebab aku kerja di kalangan orang Melayu, bangsa aku yang payah nak accept kritikan. Aku sekarang selalu terfikir kata-kata WAN EDRIN, kawan aku yang berjaya keluar "kita ada lebih kurang 20 tahun lagi nak kerja dan berapa tahun lagi nak bazirkan masa buat kerja yang kita tak enjoy buat".

No comments:

Post a Comment