Sunday, December 19, 2010

Pengalaman

Mesti korang pernah g interview kan, soalan favourite sure tanya pasal experience kita. Sekiranya aku ada kekuatan ingin sekali aku menjawab seperti berikut:-

  1. Sebelum berkahwin. semua orang tanya bila nak kahwin maksudnya bila nak buat benda tu mereka tak pernah pulak tanya ko ni nak kahwin dah ada experience ke kahwin?
  2. Bila isteri mengandung automatically aku ken ready untuk bergelar bapa,tak perbah pun kita terfikir kita nie cukup ke experience untuk menjadi bapa.
Apa yang aku cuba sampaikan sebenarnya kita tidak semestinya mesti ada experience untuk membuktikan yang kita boleh buat sesuatu kerja tersebut kan, ada je orang yang dah pernah kahwin dan berkahwin lagi kemudian rumah tangga dia gagal..

Perkara terpenting bagi aku ialah bagaimana kita menghadapi situasi tersebut dan pastilah positive mindset yang sepatutnya ada dalam diri kita untuk menghadapinya dan satu lagi ialah rajin untuk menimba ilmu. Sebelum Alia operate 1st time dulu, aku belajar dahulu procedure yang akan Alia lalui menggunakan You Tube. Ketika confirm yang Azizi akan bersalin secara pembedahan sekali lagi aku tengok You Tube sebab untuk membiasakan aku supaya akau tidak terkejut melalui pengalaman pertama aku. Maksudnya kena ada bimbingan yang betul.

p/s: Aku pernah gagal interview sebab boss tu tengok aku tidak ada pengalaman berkaitan sedangkan aku dapat tahu bila boss itu di tawarkan pekerjaan dia itu dia sendiri tidak mempunyai pengalaman berkaitan.

1 comment:

  1. boleh tak cakap mcm ni masa interview?

    ReplyDelete