Tuesday, May 21, 2013

INSTALLATION SUPPORT VESSEL

Untuk melaksana dan menjayakan project, kami memerlukan INSTALLATION SUPPORT VESSEL (ISV) yang memenuhi specifikasi yang kami perlukan untuk melaksanakan kerja. Antara spesifikasi yang paling penting ialah kebolehupayaan mesin angkat (Crane) kapal tersebut. Kebanyakan INSTALLATION SUPPORT VESSEL berupaya untuk memenuhi keperluan deck space tetapi tidak mempunyai spec crane memenuhi keperluan kerja. 

Pada asalnya hanya sebuah kapal nominate oleh contractor kami iaitu Subsea 7, kapal yang sudah berumur 28 tahun pada tahun ini iaitu Rockwater 2 (RW2). Oleh kerana delay in delivery subsea hardware, Subsea 7 terpaksa mencari kapal lain kerana slot RW2 penuh. Along the way pelbagai nama kapal keluar untuk menggantikan RW2. Setakat ini 3 buah kapal digunakan untuk melakanakan kerja -kerja kami untuk Project Kanowit.


MV Southern Ocean

Southern Ocean (SO) merupakan nama baru bagi kapal ini. Asalnya kapal ini dinamakan Bourbon Ocean Team 104. SO dibina pada tahun 2010. Merupakan satu daripada lima series North Ocean  design DP2 yang dibina di Metalship's Vigo Yard di Spain. SO adalah kepunyaan Oceanteam Bourbon 4 AS, JV company antara Oceanteam Shipping dan Bourbon. 

SO merupakan ROV Support Vessel (ROVSV), kerana asalnya philosophy Kanowit Project ini diver-less, maksudnya semasa fabrication subsea hardware mengambil kira mesra ROV. SO mempunyai keupayaan crane untuk mengangkat 250 SWT @ 10meter. SO kami utilized untuk memasang 2 x XMT KASS 1 dan KASS 2. 

MV Rockwater 2
Rockwater 2 (RW2) merupakan ISV yang dinamakan oleh Subsea 7 di dalam bid submission mereka. RW2 merupakan sebahagian daripada 45 buah kapal kepunyaan Subsea 7. RW2 merupakan Diver Support Vessel (DSV).
Ready untuk transfer to Rockwater 2 dari crew boat
Rockwater 2 on left & Ocean Unison on right
Walaubagaimanapun ketika kempen ni kami melengkapkan Rockwater 2 dengan Work Class ROV.

Cukuplah cerita pasal 2 buah kapal ini dahulu nanti aku cerita lagi pasal ISV ini sebab aku ada peluang naik beberapa DSV lain lagi.


No comments:

Post a Comment