Thursday, December 8, 2011

President Turkmenistan visit Malaysia


Presient Turkmenistan, President Gurbanguly Berdimuhamedov  datang ke  Malaysia untuk lawatan kerja selama 3 hari bermula Selasa 6 December 2011. Ini merupakan lawatan pertama kali ke Malaysia semenjak beliau dilantik menjadi President pada 14 Februari 2007.






Fakta:
  1. Bulan Julai 2011, kedua-dua kerajaan menandatangani persefahaman antara dua kerajaan. Masa ini jugak PM kita ke sana rasmikan pembukaan PETRONAS punya Gas treatment plan dan onshore terminal di Kiyanly.
  2. PETRONAS setakat ini sudah melabur USD5.8 billion semenjak tahun 1996 diTurkmenistan
  3. Nilai dagangan antara kedua-dua Negara 10 bulan pertama 2011 ialah USD 18 million. Untuk perbandingan nilai dagangan kita dengan India untuk 9 bulan 2011 ialah USD9.4 billion.
  4. UTP pada 8 Dec 2011 menganugerahkan President Gurbanguly Honorary Doctor of Philosophy in Petroleum Engineering and Technology. Telah disampaikan oleh Chancellor UTP, Tun Mahathir Mohamad di Dewan Philharmonic PETRONAS di KLCC. Senior Manager dan Manager PETRONAS yang jadi usher untuk program ini.
  5. President Gurbanguly juga sempat melawat skybridge kt level 42 dan lunch di Petroleum Club. Menteri pengiring ialah Datuk Seri Anifah Aman dan Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
  6. Semenjak tahun 1999, seramai 56 pelajar dari Turkmenistan telah menamatkan pengajian di UTP dan pulang ke nagara mereka dan seramai 54 orang sedang belajar di UTP.

Aku rasa Syed Taha, Azrul, Suzlina pasti juga berbangga sebab mereka yang supply spare parts untuk make sure plant kat sana masih berjalan..aku jugak pernah terlibat dalam cerita tu semasa transaction period sebelum dapat berhijrah. 

No comments:

Post a Comment