Tuesday, May 10, 2011

HSE Management System (HEMS) Training

Semalam dan hari ini aku menghadiri training HSEMS. Ini adalah internal training where our HSE Department organize untuk pengenalan kepada staff. Dalam system COMPANY, Anak Syarikat tempat aku kerja ni adalah pertama yang mempunyai HSEMS untuk unit bukan plant operation oriented, menurut kata HSE Dept Anak Syarikat lah tempat aku mencari rezeki ini.

Layan je lah, 90% middle management (direct boss aku dll) bukan background plant operation atau project. Mereka sama ada habis belajar (tanggungan COMPANY) terus join anak syarikat atau join anak syarikat lain tapi bukan operation maklumlah mereka kebanyakan dari procurement background. Bukan apa, oleh sebab latar belakang mereka ini, pada pandangan aku mereka melihat HSE issue as second class.

Training ini pesertanya nominate by direct boss, so dalam kes aku rasanya boss nominate aku sebab aku selalu "boleh"agaknya bercakap pasal issue HSE. Boss satu lagi nominate geng aku tapi akhirnya inform organizer tak boleh pergi sebab ada business arrangement. Majority peserta yang datang (80%) adalah dari C&L (commercial & logistic) Dept. Business Line cam aku nie cuma ada 3 orang jek.

Anak Syarikat kurang kesedaran HSE, training ini buat pun sebab ada kes lori terbalik di Pasir Gudang, bukan lori tu kami punya cuma lori itu membawa pipe yang kami supply to salah satu PSC yang sedang fabricate "top site" mereka di SDE. Nasib tiada fatality. So mereka ini buat kerja "fire fighting" (reactive), kononya nak menimbulkan kesedaran tentang HSE. Langkah yang bagus tapi HSE issue adalah penting sebenarnya commitment dari semua pihak dari atas sampai bawah.

Entahlah, apa yang penting gua layan jek training ni sebab aku dah ada satu training aku attended...boleh masuk dalam PPA.

Note: Sempat update pasal nie sementara menunggu orang lain sampai, di Corrus KL.

No comments:

Post a Comment