Monday, June 18, 2012

PLR

Asalnya bendalah ni ialah pipeline laydown head, oleo kerana project requirement kami terpaksa mintak contractor buat modification untuk jadikan ia PLR (pig launching / receiver) tapi dalam kes kami sebenarnya nak buat temporary pig launcher. Benda alah ini sedang go through modification di Loyang Offshore Supply Base, Singapore.

Hari itu balik dari Batam, oleh sebab terpaksa naik flight dari Singapore sebab flight direct dari Batam ke Subang dah habis aku singgah sekejap ke Warehouse Contractor aku untuk witness pressure test sebenarnya.  

Kerja-kerja modification ini contracor aku serahkan kepada sub-contractor mereka yang aku bertanya berasal dari Bangladesh. Welder, fitter & welding supervisor semua dari sana. Nak aku nak check qualification mereka cam serba salah pulak sebab mereka ini sudah di bawah tangungjawab contratcor aku dan kerja-kerja ini sebahagian daripada kerja lump-sum yang lebih besar dan melihat kes-kessebelum ini aku yakin contractor aku dah check semua tu.






 Boleh dijadikan tukun jelah benda ni
 Ini sudah dipotong dari laydown head so nak buat apa ni? campak laut jelah jadi tukun
Akhirnya pressure test tidak dapat dilakukan sebab sub-contractor belum habis buat modification. Shah & Ally say sorry to me, mereka dah call sub-contror malam sebelum tu kata mereka dah ready untuk test. Respond aku senang jek, always don’t believe your contractor unless you see it by your own eyes...

4 comments:

  1. Pressure test pakai air ke?Macam menyeramkan aje nak buat pressure test kat situ. Konfiden ke bro?

    ReplyDelete
  2. Buat pressure test pakai angin. Kalau hydrotest pehhh tak yakin aku. Kami cancel test sebab bolt dan washer yg tighten blind tu tak meyakinkan langsung.

    ReplyDelete
  3. huhuuhuuu........spool dgn bangla yg buat keje sme je rupa dia....nangis tgok dia pnye welding.......compom b'terabur

    ReplyDelete
  4. Hahahah sama rupalahtu... apparently benda ni dah selamat kami gunakan untuk launch kerja-kerja “pembabian” di offshore hehehehe.... lain kali kena tarik ko lah sham inspect..

    ReplyDelete