Thursday, January 3, 2013

AWEK KERJA OFFSHORE

Agaknya apa perasaan seorang perempuan apabila hanya dia seorang AWEK KERJA OFFSHORE di fasiliti tersebut tidak kisahkan di atas platform mahupun di atas kapal. Nak buat macam mana sudah tuntutan tugas makanya dialah seorang AWEK KERJA OFFSHORE ketika itu di situ yang mungkin mempunyai seramai 121 crew atas kapal sebagai contoh dan yang ke 121 lah dia AWEK KERJA OFFSHORE.
Pengalaman aku yang tidak seberapa ini, adalah tiga kali aku naik kapal yang mempunyai seorang sahaja awek di atas kapal. Aku rasa bagus untuk  sharing  experience mereka dengan pelawat blog ini  idea daripada sharing dalam Group whatsapp.

Layanan kepada mereka biasanya sama sahaja iaitu mereka kena buat kerja as per expected. Masa bekerja masih sama seperti yang lain iaitu 12 jam mesti korang bertanya bagaimana pulak bilik tidur. Seperti yang kita maklum kerja OFFSHORE ni 24 jam so setiap perjawatan itu biasanya ada dua orang untuk cover operation 24 jam. Sebagai contoh surveyor makanya seorang akan cover day shift 12 noon sampai 12 midnight dan seorang lagi cover ingat shift iaitu 12 midnight sampai 12 noon. Oh ye ini shift yang biasa dipraktik di atas kapal ada jugak multiple shift biasanya satu set begitu ada jugak yang 6am to 6pm dan 6pm to 6am jugak tidak lupa ada yang on flexi hours. So biasanya setengah jam atau sejam sebelum shift bermula akan ada shift briefing.

Ok katakan surveyor night shift ni ialah AWEK seorang itu maksudnya dia akan berkongsi bilik berdua dengan mamat surveyor yang kerja shift siang tu. Untuk makluman biasanya kapal tidak mempunyai banyak bilik single kebanyakan bilik double, bertiga atau berempat. Mereka yang sudah biasa kerja offshore at international akan memahami untuk menghormati privacy rakan sebilik yang bekerja next shift dan ini memang ditekan oleh kapal international maksudnya mamat yang kerja day shift itu tidak boleh masuk bilik dia ketika waktu kerja dia untuk memberi privacy kepada AWEK yang kerja night shift. Oh tidak berselisih ke mereka ini jawapannya tidak sebab sebelum bermula shift malam AWEK tu kena attend shift briefing yang biasanya berlaku awal sebelum bermula waktu kerja dan selepas sift briefing kena ada handover kat workstation. So lepas handover barulah mamat tu bilik bilik dia kalau nak tidur.

Sekarang nak share  benda yang sedikit privacy ini aku dapat sebab aku sembang-sembang dengan mereka ini. Biasanya perempuannya akan cuci sendiri terutama underware. Ada dua cara yang biasanya AWEK practice iaitu either pakai G-String atau pakai underwire pakai bung yang Ada jual kat Gurdian. Pakai bang sedan sedan Senang nak manage Dan G-STRING cepat kering kalau basuh. Biasalah dalam bilik ada bilik air sendiri tapi jugak aku tengok kapal yang bilik berempat share command bilik air. Oh bagaimana pula dengan coli yek menurut kata 2 awek yang pernah aku jumpa atas kapal, mereka hantar sahaja  laundry.

Sharing ini bukan bertujuan untuk memalukan orang perempuan tau cuma aku nak share bagaimana survival perempuan yang bekerja dengan contractor di offshore. Sekiranya bekerja dengan CLIENT biasanya dapat single room so kalau awek itu sorang pun dia akan tinggal di single roon.

Update: Pada bulan April 2013 yang lepas sekali lagi aku naik kapal ada sorang awek sahaja. Tetapi kali ini aku korbankan bilik aku untuk dia.

4 comments:

  1. Gud info... I very expect to working offshore but I dont have any experience in this course. Before this my experience work on the site as a driver cobe.my company is suppliers clay and soil for factory..I like tough working

    ReplyDelete
  2. thanks empunya blog!!lepas grad insyaallah sy nk apply kerja offshore..

    ReplyDelete