Tuesday, January 8, 2013

HSE TRAINING

HSE Training sememangnya dititik beratkan oleh COMPANY and ANAK SYARIKAT. Aku berpeluang menghadiri HSE TRAINING lagi yang dipanggil COMPACT HSE II. Untuk Part I sudah aku hadiri bulan March 2012. Bukti di sini. Ini merupakan training penutup tirai 2012 yang aku hadiri.
Untuk Part II ini, ianya dikendalikan dalam masa dua hari. Krusus kali ini diadakan di bilik 404, TenOnCall, Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC), East Wing Level 4. Tempat ini memang best. Bilik berkeluasan 98 meter persegi. Meja dan kerusi yang disusun seperti bilik darjah boleh memuatkan 75 orang walaupun dalam info web page KLCC kata boleh memuatkan 60 orang.

Pepagi datang awal untuk sarapan pagi dahulu. Nasi lemak pu sodap huuhuh...

Kalau pagi jadi egg station kalau tengah hari jadi special of the day counter lah, dua hari tu ada lah mereka hidangkan nasi ayam, mee, ayam golek dan tuna
 
 
Saujana mata memandang jugaklah hidangan yang mereka sediakan. 
Sini memang best ko order lah berapa kali pun semua jenis coffee, mocha dan coklat, pilihan sejuk dan panas. Ada jugak air buah-buah.
Selain dari breakfast, tea break, lunch dan coffee break semua makanan ada lah free flow, so kalau sedang kelas tu korang lapar lagi boleh keluar melantak. Jugak kekadang kalau kita pergi training kalau kita ada urusan lain waktu lunch hour jawapnya kena mencari makanan sendirilah kalau kat sini no hal free flow.


 Bercerita tentang makanan sahaja kat atas tu actually banyak ilmu yang dapat didedahkan dan dipelajari sepanjang 2 hari training ini. Topic yang mereka cover jugak banyak, dah nama pun COMPACT kan. Total semua sekali ada 13 Topic mereka cover. Lepas tu ada 2 workshop untuk kami sudahkan.

Oh ye, pada kami pertama jugak walaupun tidak dijemput tetapi En Suhaimi Abdullah Head Domestic Project drop by dan bagi sedikit kata-kata. Kiranya hendak menunjukkan bertapa High Management memberi sepenuh support untuk HSE Program. Fakta ini aku rasa tidak boleh disangkal lagi. Apapun kesanggupan dia untuk menjenguk itu memang aku pujilah. 

Bukan hanya pandai makan, malahan kami stay sampai habis masa petang, adalah jugak activity in group dan present lah hasil discussion kita tu. Tengok tu dah pukul lima kami masih dedicated dalam kelas. Workshop 1 cover Job Hazard Analysis dan Workshop 2 cover Incident Investigation using Tripod Beta.
Acara penutup dilakukan oleh DD. Dalam ucapan beliau cover pasal total fatality DD ada untuk tahun 2012. Beliau jugak melahirkan harapan yang apa dipelajari dapat diterjemahkan kepada highly awareness semasa menjalankan tugas. Jugak sharing tentang pesanan from our CEO, Datuk M Anuar B Talib kepada beliau sebelum beliau berlepas melawat mangsa kemalangan di Bintulu, Datuk pesan kepada dia untuk bertanya kepada mangsa keadaan dia, make sure family members well inform dan observe reaction / trauma mereka yang terlibat. Tidak perlu bertanya bagaimana berlaku kemalangan dan sebagainya kerana sebagai sebuah organisasi, kita telah ada procedure untuk proper investigation. Ini aku teringat sebuah buku yang pernah aku baca tulisan Ed Fuller, President, MD Marriot International tentang bertapa mereka concern dengan kebajikan pekerja dan tetamu apabila berlaku sesuatu kemalangan / kejadian tidak diingini.

Apa yang aku boleh katakan program ini telah membuka mata aku untuk 

No comments:

Post a Comment