Saturday, September 10, 2011

World Cup Rugby 2011

Demam World Cup Rugby 2011 bermula. World Cup Rugbi dikatakan acara sukan ketiga terbesar di dunia selepas Olimpik dan World Cup Football, komen agak berlebihan bagi peminat ragbi huhuhu...

Perasmian ini termasuk pertunjukan bunga api di Waterfront Auckland New Zealand. Perasmian rasmi pula diadakan di Auckland Eden Park dan dikatakan 60,000 peminat ragbi menghadirinya. New Zealand tidak pernah memenagi World Cup Ragbi walaupun sukan ini merupakan sukan No. 1 mereka dan pasukan All Black juga ternyata hebat di arena pentas antarabangsa. Tahun ini New Zealan all out untuk memastikan World Cup Rugby 2011 milik mereka. Penganjuran World Cup Rugby 2011 juga menjadi agenda kerajaan New Zealand untuk melonjakkan ekonomi mereka maka tidak hairan lah pelbagai party dianjurkan untuk menarik pengunjung antarabangsa di sebalik katanya ticket World Cup Rugby 2011 terlalu mahal malahan untuk menjimatkan belanja katanya peminat ragbi dari Australia sanggup berualng alik.

Kali terakhir New Zealand menjadi tuan rumah ragbi World Cup ialah pada tahun 1987 (1st World Cup Rugby). Pada ketika itu para pemain tidak dibayar oleh kesatuan rabi (amatur). Stadium tempat perasmian pun cume separuh penuh dan acara pembukaan performace bebudak pompuan band berbaris . Kerancakan World Cup Rugby 2011 bermula semenjak seminggu lalu dengan pelbagai acara. Sepertimana yang kita ketahui New Zealand terkenal dengan tarian HAKA so penganjur telah menganjurkan “flash mob” street HAKA.



Apapun jom enjoy gambo menarik semasa perasmian.






First game sure melibatkan tuan rumah kan, so ALL BLACK VS TONGA.

RESULT: ALL BLACK 41 TONGA 10




No comments:

Post a Comment