Tuesday, December 4, 2012

BELL LOCK ON BELL LOCK OFF

Aku bukan nak share cerita bell yang biasa tu. Cerita ada kena mengena dengan Dive Bell. Nak share sidikit pengetahuan aku pasal BELL LOCK ON dan BELL LOCK OFF untuk Diving Bell yang digunakan oleh Saturation (SAT) Diver. BELL LOCK ON dan BELL LOCK OFF sangat penting untuk perhatian Diver Supervisor.
3 Man Dive Bell on Windermere
3 man Dive Bell on Rockwater 2
Berpeluang untuk menaiki dua Diving Support Vessel (DSV) Rockwater 2 dan Windermere maka aku berpeluang melihat dua jenis dive bell yang berlainan walaupun keduanya untuk 3 man dive bell.

Apabila kita menaiki kapal DSV ini pasti kita akan mendengar istilah BELL LOCK ON dan BELL LOCK OFF. Dua kejadian ini pasti akan direkod dalam Daily Progress Report (DPR). Jarak waktu antara BELL LOCK ON dan BELL LOCK OFF ialah 8jam so dalam sehari kita ada ada 3 kali BELL LOCK ON dan 3 kali BELL LOCK OFF.

Ini juga menunjukkan waktu bermula tugas satu team diver dan penghabisan tugas satu lagi team. Untuk Project Management, kita juga mengukur productivity base on bel running.
Bell Lock OFF
Bell Lock ON
Bell Lock Rockwater 2
Bell Lock Windermere
BELL LOCK ON or BELL LOCK OFF sebenarnya ialah apabila flange di DIVE BELL dan piping yang menghubungkan diver bell  dengan De-CO chamber, apabila connected maka BELL LOCK ON dan apabila disconnected maka BELL LOCK OFF.   




No comments:

Post a Comment