Friday, December 14, 2012

TEMPAT MAKAN

Tempat hiburan paling best kalau atas kapal tentu sahaja TEMPAT MAKAN or MESS HALL. Lagipun benda paling best buat atas kapal confirm makan. Actually ada orang panggil TEMPAT MAKAN ni MESS HALL ada yang panggil GALLEY. Benda yang sama, tempat mencekik bahasa kasarnya.
Waktu Makan
Makanan utama sebenarnya dihidangkan sebanyak empat kali sehari iaitu;
i.  sarapan pagi, 
ii. makan tengah hari, 
iii.  makan malam dan 
iv.  supper. 
Opss Baru Perasan, ada ini jek gambar mess hall Rockwater 2
Waktu makan atas kapal pulak sememangnya lebih awal daripada waktu makan kebiasaan kita di darat ini adalah untuk memenuhi schedule kerja mereka di atas kapal. Biasalah offshore ini kita bekerja 12 jam sehari so ada 2 type shift yang berbeza iaitu 1200hrs to 2400hrs dan 2400hrs to 1200hrs manakala satu lagi 0600hrs to 1800hrs dan 1800hrs to 0600hrs. 
Mess Hall Windermere
Makanan yang dihidangkan biasanya barat dan timur, maklumlah atasKesedapan pulak subjective lah kan. Tetapi sepanjang kami di atas Rockwater 2 memang lagend lah sebab hampir satu kapal complain makanan tak sedap. Bukan tak mewah tapi tak sedap. Hampir 90% orang atas kapal RW2 complain pasal makanan. Tualah orang kata makanan ini hiburan apabila di offshore. Menurut cerita inilah pertama kali RW2 mempunyai caterer yang teruk. Akhirnya Master Kapal dengan OCM offer kepada sesiapa yang pandai masak untuk menunjuk ajar cook cara memasak.


Ruang menonton MV Southern Ocean (MV SO)
Kotak tu tempat hisap rokok onboard MV Southern Ocean
Gambar atas MV SO banyak dah tak dapat recover hangus bersama external hard disk aku. Mess Hall untuk MV SO memang agak mewah. Hiasan yang digunakan juga mewah. satu lagi kalau suruh komen Western Food memang atas MV SO yang terbaik. 

No comments:

Post a Comment